لینک بیو
لینک بیو

لینک بیو

تحقیق در مورد چاه و قنات و چشمه 96|قنات چیست سوم دبستان|از چشمه چاه و قنات چه استفاده هایی می شود


ظهور آبهای تحت الارض در سطح زمین را چشمه می نامند .چشمه وقتی به وجود می آید که لایه های آبدار زمین با سطح زمین برخورد کند یا با لایه های نفوذ پذیری که به سطح منتهی می شود تماس داشته باشد.
چشمه ها مناسب ترین منابع آبی در روستاهای کشور محسوب می شوند وکمترین هزینه را جهت بهره برداری در بر دارند.

قنات

در فرهنگ فارسی تعاریف متعددی برای قنات آمده است ،مثلا در فرهنگ معین آمده است :قنات مجرایی است که در زیر زمین حفر می کنند برای جاری شدن آب ،کاریز قناء وقنوات جمع آن است ودر برهان قاطع کاریز جوی آبی را گویند که در زیر زمین بکنند وآب از آن روان شود ونیز در فرهنگ انندراج کاریز را چنین تعریف کرده اند ((راه آب روان به زیر زمین که به عربی قنات گویند ودر اصل کاریزه بوده که برای امتحان جریان آب کاه می ریخته اند تا معلوم شود)).

برخی از پژوهشگران را اعتقاد براین است که قنات از ریشه قانو به منی نی ،بوده ودر زبانهای لاتین ویونانی،کانا وکنا به معنی نی وکلمه کانال به مفهوم مجرای اب ولوله است.ولی اصولا این ابتکار ایرانیان بوده قاعدتا باید ریشه ای فارسی داشته باشد.ژینو معتقد است که ریشه قنات از کام که در فارسی میانه معنی قنات وپوشاندن بوده امده است وعده ای از محققان قنات راکلمه ای فارسی ومشتق از کندن می دانند.

از انواع قناتها معمولا قنات جلگه ای یا دشتی در ایران شناخته شده است. حال اینکه قناتهای دیگری نیز در ایران وجود دارد که ساختمان ومنبع تغذیه ی انها متفاوت است .







نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.